Najnowszy rocznik Kościoła katolickiego w Polsce (“Annuarium Statisticum Ecclesiae in Polonia AD 2019”).
Najnowszy rocznik Kościoła katolickiego w Polsce (“Annuarium Statisticum Ecclesiae in Polonia AD 2019”) przedstawił we wtorek dyrektor Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego SAC im. ks. Witolda Zdaniewicza (Institute for Catholic Church Statistics) [ISKK], ks. Wojciech Sadłoń SAC.
Wyjaśnił, że rok 2019 to rok publikacji danych. Opracowywane były one w 2018 r. natomiast dotyczą roku 2017. Zaznaczył też, że w badaniu wykorzystano dane z ankiety przekazanej wszystkim parafiom w Polsce. Ankiety tej nie odesłało ok. 8 proc. parafii.
W 2017 roku w niedzielnej mszy św. uczestniczyło średnio 38,3 proc. polskich katolików, a do komunii świętej przystąpiło 17 proc. Badanie dominicantes i communicantes przeprowadzono w niedzielę 21 października 2017r. W tym dniu odprawiono w Polsce 45178 mszy św. W stosunku do 2016 roku wskaźnik dominicantes wzrósł o 1,6 pkt. procentowego, a communicantes o 1 pkt. procentowy.
Wskaźnik dominicantes oblicza się jako odsetek katolików uczęszczających na niedzielną eucharystię w odniesieniu do ogólnej liczby zobowiązanych. Communicantes – jako odsetek katolików przyjmujących komunię św. w trakcie niedzielnej eucharystii w odniesieniu do ogólnej liczby zobowiązanych.
Najwyższe wskaźniki w diecezji tarnowskiej; najniższe – w szczecińsko-kamieńskiej.
Najwyższy wskaźnik dominicantes odnotowano w diecezji tarnowskiej (71,7 proc.), rzeszowskiej (64,1 proc.) i przemyskiej (59,8 proc.). Najniższy w diecezji szczecińsko-kamieńskiej i łódzkiej (po 24,6 proc.) oraz koszalińsko-kołobrzeskiej (25,6 proc.).
Wskaźnik communicantes był najwyższy w diecezji tarnowskiej (27,6 proc.), zamojsko-lubaczowskiej (22,5 proc.) i pelplińskiej (22,1 proc.) zaś najniższy w diecezji sosnowieckiej (11,2 proc.), szczecińsko-kamieńskiej (11,2 proc.) oraz koszalińsko-kołobrzeskiej (11,4 proc.) i archidiecezji łódzkiej (11,6 proc.).
Z badań wynika, że w diecezjach o najwyższym wskaźniku dominicantes i communicantes proporcjonalnie najwięcej mężczyzn (względem kobiet) uczestniczy we mszy św. Jednocześnie w diecezjach, w których wskaźnik dominicantes jest najniższy, odsetek kobiet względem mężczyzn uczestniczących we mszy św. jest najwyższy i przekracza 62 proc. Również w diecezjach o najwyższych wskaźnikach dominicantes i communicantes, proporcjonalnie najmniej osób spośród uczestniczących we mszy św. przystępuje do komunii św.
bas/prz/ Wydarzenia, KAI
Pobierz – Annuarium Statisticum Ecclesiae in Polonia 2019
Badania młodzieży 1988-1998-2005-2017
Janusz Mariański, Kondycja religijna i moralna młodzieży szkół średnich w latach 1988-1998-2005-2017, Toruń 2018.
W oparciu o wyniki badań młodzieży prowadzonych przez ISKK od 1988r. Janusz Mariański przedstawia w niej, jak zmieniała się religijności młodego pokolenia Polaków. Zauważa, że osłabienie religijności dotyczy wszystkich z wyodrębnianych tradycyjnie wymiarów religijności takich jak praktyki religijne, wiedza religijna, doświadczenie, moralność czy poczucie więzi z Kościołem. Zdaniem ks. Mariańskiego chociaż młodzież polska nie jest znacząco oderwana od tradycyjnych wzorców i modeli życia religijnego, to jednak młodzież dokonuje „emigracji z Kościoła”. Oznacza to, że „kończy się okres odroczonej czy odłożonej sekularyzacji” (s. 402). „Odchylenie od tradycyjnej moralności seksualnej są tak znaczne, że można mówić o swoistej rewolucji obyczajowej, a nawet moralnej”. (s. 403). Ks. Mariański zachodzące procesy określa przede wszystkim jako pluralizacja i indywidualizacja religijności. Mimo, że wyraźnie łączy sekularyzację z załamywaniem się roli instytucji religijnych w Polsce, to jednak widzi znaczenie „nurtu indywidualnego wyboru wiary religijnej” (s. 401).
Pobierz – W. Sadłoń, Religijność studentów według własnej oceny.