Kolory szat liturgicznych

W liturgii Kościoła wprowadzenie różnych kolorów opierało się na ich wymowie symbolicznej, powszechnie znanej i przyjmowanej.

Pierwsze ślady reguł liturgicznych odnoszących się do kolorów, pochodzą z IX wieku. W XII w. w Rzymie ustalił się pewien zestaw kolorów liturgicznych. Na początku XIII w. zestaw ten opisał papież Innocenty III (+ 1216). Od tego czasu nie było większych zmian w doborze kolorów liturgicznych. W najnowszym, obecnie używanym mszale Pawła VI czytamy: “Co do koloru szat liturgicznych należy zachować tradycję” (nr 308).

 

Kolor biały


Kolor biały symbolizuje czystość, niewinność, radość i światło oraz nastrój świąteczny. Szat liturgicznych koloru białego używa się:

– w Oficjach i Mszach Okresu Wielkanocnego i Narodzenia Pańskiego,
– w święta i wspomnienia Chrystusa Pana z wyjątkiem tych, które dotyczą Jego Męki,
– w święta i wspomnienia Najświętszej Maryi Panny,
– Świętych Aniołów,
– Świętych – którzy nie byli męczennikami,
– w uroczystość Wszystkich Świętych (l listopada),
– św. Jana Chrzciciela (24 czerwca),
– w święta św. Jana Ewangelisty (27 grudnia),
– Katedry św. Piotra (22 lutego)
– i Nawrócenia św. Pawła (25 stycznia).

Kolor biały może zastępować wszystkie inne kolory.

 

Kolor czerwony

Kolor czerwony jest znakiem walki i krwi, męczeństwa, jak również ognistych języków, w postaci których Duch Świętych zstąpił na apostołów w Wieczerniku.

Szat liturgicznych koloru czerwonego używa się w niedzielę Męki Pańskiej (Palmową), w Wielki Piątek, w niedzielę Zesłania Ducha Świętego, w Mszach ku czci Męki Pańskiej, w główne święta Apostołów i Ewangelistów oraz dni Świętych Męczenników.

 

Kolor zielony


Kolor zielony symbolizuje nadzieję, młodość, sprawiedliwość oraz odrodzenie.

Szat liturgicznych koloru zielonego używa się w niedziele i dni powszednie Okresu Zwykłego.

 

Kolor fioletowy


Kolor fioletowy wskazuje na oczekiwanie na spotkanie z Jezusem i na ducha pokuty. Symbolizuje również żałobę oraz godność (np. strój biskupa czy prałata). Używany jest podczas Adwentu, w Wielkim Poście i w liturgii za zmarłych. Można używać go zamiast czarnego.

 

Kolor czarny


Kolor czarny oznacza żałobę i pokutę. Może być używany we wspomnienie wszystkich wiernych zmarłych (2 listopada) i podczas Mszy pogrzebowych dorosłych.

 

Kolor różowy


Kolor różowy podkreśla radość z bliskości Pana i przerwę w dyscyplinie pokutnej. Używany jedynie w trzecią niedziele Adwentu (niedziela Gaudete) i czwartą niedziele Wielkiego Postu (niedziela Laetare).

 

Kolor złoty


Kolor złoty jest używany wymiennie – zastępuje wszystkie inne kolory liturgiczne, poza fioletowym i czarnym. Ponadto stosowany jest w czasie najważniejszych, uroczystych celebracji. Kolor złoty symbolizuje bowiem bogactwo i honor.

 

Kolor niebieski

        

W części polskich parafii używany jest w święta Maryjne. Jednak należy pamiętać, że OWMR wśród kolorów liturgicznych nie wymienia niebieskiego, ale mimo to spotkać można w kościołach nie tylko białe ornaty z akcentami w kolorze niebieskim, ale wręcz niebieskie ornaty maryjne. Kwestię kolorów normuje OWMR 346 oraz instrukcja Redemptionis Sacramentum 127. Stosowne jest raczej przestrzeganie tych punktów i niepromowanie niebieskich szat liturgicznych, skoro na dni maryjne Stolica Apostolska (por. OWMR 346) zatwierdza kolor biały, chyba że uzna ona za stosowne dokonać takiej zmiany.

Powiązane zdjęcia:

Możesz również polubić…

Pasek dostępności